The Liturgy of the Presanctified Gifts

Ukrainian version found below English version

  From “The Divine Liturgy of Pope St. Gregory the Great or the Liturgy of the Presanctified Gifts”.

Every year during the Season of Lent, known in the Ukrainian Church as the“Great Fast”or“Great Lent”,the Christian world is urged to stop and look at itself. Through fasting and prayer, especially by reflecting and meditating on the love shown to humankind by Christ in His Passion, the faithful have a chance to strengthen their faith and to revitalize themselves.Through the years the Church developed many services which focus on God’s redemptive plan. Among the services most familiar to us are the Divine Liturgies of St. John Chrysostom and St. Basil the Great. There is,however, a third Liturgy which should be better known among our people, but, unfortunately, it is not.In the Byzantine mentality, the Divine Liturgy is a joyous and festive celebration, and, because of the penitential nature of Great Lent, the Church did not consider it proper to celebrate the Divine Liturgy during the 40 days, except on Saturdays and Sundays, the Feast of the Annunciation, and on Great and Holy Thursday. Still, the faithful needed the nourishment and comfort offered by the Holy Eucharist. So a communion service was instituted and developed to serve the needs of the people. This communion service, comprised of parts of the Vespers service and parts of the Liturgy, is called the Liturgy of the Presanctified Gifts.The Presanctified Liturgy is one of the most ancient in both form and content. Although there are records of its celebration dating from the 2nd century, the form we know today was not written down until the 7th century. At the 6th Ecumenical Council held in Constantinople in 680, the Presanctified Liturgy was universally recognized and ordered to be celebrated on all Wednesdays and Fridays of Great Lent, as well as Monday, Tuesday, and Wednesday of Great and Holy Week. There is strong evidence that the form of the Presanctified used in the Byzantine Rite was composed by Pope Saint Gregory the Great.We need to become better acquainted with this Liturgy, as it plays such an important part in the Lenten liturgical life of the Eastern Church. We urge you to experience this beautiful service during the Great Fast.


ПРО БОЖЕСТВЕННУ ЛІТУРГІЮ НАПЕРЕД ОСВЯЧЕНИХ
ДАРІВПАПИ СВЯТОГО ГРИГОРІЯ ВЕЛИКОГО.
Кожного року,вступаючи в період Великого посту,Церква і весь християнський світ заохочує нас зупинитись і подивитись на себе.Через піст і молитву,особливо через розважання над Христовими страстями, мимаємо можливість зміцнити і оживити нашу віру.

Протягом довгих років Церква розвивала і укладала багато богослужінь, які зосереджували увагу на Божому плані спасіння людини.Серед богослужінь найбільш нам відомих є Божественна літургія Святого Івана Золотоустого і Святого Василія Великого. Однак існує ще одна,третя літургія,яка повинна бути знана поміж нашими людьми.

У Візантійській (східній) ментальності Божественна літургія є урочистим і радісним празником.Кожна літургія є святкуванням Христового Воскресіння.

Під час Великого посту,коли дух богослужінь має покаянний характер,Церква вважає недоцільним служити Божественну літургію протягом 40-ка днів посту за винятком суботи, неділі,свята Благовіщення Пресвятої Богородиці і у Великий Страсний Четвер. Тим не менше,віруючі мають потребу в Святому причасті,Євхаристії Тіла і Крові Христової.Таким чином,богослужіння з Святим причастям було впроваджено і розроблено для задоволення потреб віруючих.І це богослужіння,яке є частиною Вечірні злученою з частинами літургії з причастям,ми називаємо літургією Наперед освячених Дарів. Це є питома Великопосна відправа, на якій ми можемо приймати Найсвятіші Тайни, які були освячені наперед на повній літургії в суботу чи неділю.

Ця літургія дуже давня і була встановлена в перші віки християнства,але остаточно оформлена і записана в 7-му столітті на 6-му Вселенському Соборі в Константинополі(теперішній Стамбул) в 680 році. Тоді було проголошено і загальновизнано,що літургія Наперед освячених Дарів буде служитися по всіх середах і п’ятницях Великого посту, а також в понеділок,вівторок і середу Страсного тижня.

Ця літургія має велике значення в посному літургійному житті Східної Церкви, до якої ми належимо. Тому нам треба краще її пізнавати і цінувати.Ми заохочуємо вас брати активну участь у цій прекрасній літургії під час посту.