On Wednesday, January 6, the Church celebrated the Feast of the Holy Theophany of Our Lord, God, and Savior, Jesus Christ. The word “Theophany” means “Manifestation of God” and it refers to the fact that the Lord has manifested Himself to all of creation in three Persons. The Fathe rtestifies from on high to the Divine Sonship of Jesus, the Son receives this testimony from the Father, and the Holy Spirit descends from the Father in the form of a dove, and rests upon the Son from all eternity. This is the first manifestation of the greatest of all mysteries-the Holy Trinity “one in essence and undivided”–a doctrine unique to Christianity. Our Lord’s public ministry commenced with His Baptism in the River Jordan at the hands of the Prophet, Forerunner, and Baptist John. Baptism is the symbol of death and resurrection, and Christ became incarnate in order to die and rise from the dead. Baptism is a symbol of repentance and forgiveness, and Christ came as the Lamb of God who takes upon Himself the sin of the world. Baptism is a symbol of sanctification, and Christ has come to sanctify the whole of creation. Baptism is a symbol of radical renewal. Whenever one is baptized, the old has passed and the new has come. Christ has appeared in order to make all things new. The act of baptism, therefore, contains in symbol the entire mystery of Christ, the whole purpose of His coming. Every year on the Feast of Theophany, a great miracle is performed in our churches. The Holy Spirit comes down upon the water and changes its natural properties. It receives the grace to heal illnesses, to drive away demons and every evil power, to preserve people and their dwellings from every danger, and to sanctify various objects, whether for use in churches or in our homes. With great reverence, let us partake of the Holy Water that has been sanctified on this great feast, being ever mindful that we and all creation have been redeemed by the Creator Himself, who now reveals Himself to be one God in three Persons: Father, Son, and Holy Spirit

​БОГОЯВЛЕННЯ

Богоявлення–це празник на згадку Хрещення Ісуса Христа в ріці Йордан й явлення Пресвятої Трійці: Бог Отець–Голос з неба, Бог Син–Ісус Христос і Бог Дух Святий–увигляді голуба. Перед своїм публічним виступом як проповідник Євангелії Ісус Христос пішовнад ріку Йордан і дав себе хрестити у ній на знак покаяння, бо таким було хрещення св. Івана.Христос не мав і не міг мати особистого гріха. Він прийняв на себе гріхи світу, щоб з часом померти за них і тим способом своєю смертю дати нам право повернення до неба, до Бога. Прийнявши людське тіло, ставши людиною, Син Божий упокорився й уподібнився до нас вусьому, крім гріха, як каже св. ап. Павло. Своїм Хрещенням Христос дав нам прикладслу жіння а також, щоб і ми упокорялись перед Богом, щоб позбулись гріха і наслідували Його.Через наше Хрещення ми уподібнились до Христа.«Ви, що в Христа хрестилися, в Христа зодягнулись»,–каже св. ап. Павло в Листі до Галатів. Бо так, як Христоc помер–зійшов допекла, до гробу, а потім воскрес і вийшов з пекла прославленим, так і в Хрещенні ми померлидля гріха і з Хрещення вийшли оновленими дітьми Божими, вийшли новими людьми, наче воскресли. Сьогодні ми вже Християни, діти Божі! Чи справді ми поводимось так, як належить дітям Божим? Про перших християн погани говорили, показуючи пальцем:«дивіться, як вони любляться!»А чи про нас, українських християн, що вже 1000 літ носимо це ім'я, можна сказати подібне? У Хрещенні ми одержали крижму, біле полотно, як символ чистоти душі йласки Божої. Як виглядає та крижма і душа наша сьогодні? Ми одержали запалену свічку як символ нашої віри, що має горіти ціле наше життя. Чи та свічка ще горить? Чи може погасла,а в руках наших–лиш огарок? Відновімо наші хресні обіти–зобов'язання, обновімо нашудушу в св. Сповіді, станьмо подібними до Христа і йдімо за Ним, бо Він єдиний–Дорога,Правда і Життя!

THEOPHANY  -   БОГОЯВЛЕННЯ

Ukrainian version found below English version